Sajátosságaink

Kezdőlap  »  Sajátosságaink

Kiemelt irányelveink és tevékenységeink:

  • Gondosan válogatott és előkészített környezet és eszközkészlet

A játékokat a gyermekek nyitott polcokon találják, majd aktuális játékszükségleteiknek megfelelően önállóan választhatnak eszközöket. Ügyelünk a kezükbe kerülő játékok minőségére, számtalan eszközt saját magunk készítünk, törekszünk a természetes alapanyagok használatára, ezért minimális műanyag játék található meg bölcsődénkben. Úgy gondoljuk, hogy a természetes eszközök sokkal közelebb állnak a gyermekekhez is, jobban megbecsülik, és vigyáznak rá, mint a szinte mindent kibíró műanyag tárgyakra. A szobákba igyekszünk minél jobban bevinni a természetet, így nemcsak dekorálunk a természetes alapanyagokkal, hanem játékeszközöket is készítünk belőlük. A gyermekek gyakran egyszerre többféle eszközzel játszanak, új kombinációkat találnak ki, fantáziájuk, kreativitásuk pedig szárnyal. Az eszközök anyagukban és színükben is esztétikusak, ezáltal tevékenykedésre is motiválják a gyermeket. Számos Montessori-szemléletű eszközt használunk – pl. a gyakorlati életre felkészítő öntögetős játékokat, matatófalat –, vagy éppen a különböző érzékelést fejlesztő játékeszközöket (pl. hengersorokat, színtáblákat). A játék során folyamatosan jelen vagyunk, és a gyermek igényei szerint kapcsolódunk be a játékba, új  játékötletekkel, segítségadással. A gyermekek számára elérhetőek a könyvek is, amelyek egy polcon vannak kihelyezve számukra. Szerepel közöttük képeskönyv, leporelló, de mondókás könyvek is.

  • Önállósodás segítése, munka jellegű tevékenységek

Úgy gondoljuk, hogy „Minden gyermekben megvan a cselekvési vágy és a világmindenség megismerésének igénye, csak annak kibontakoztatását kell elősegíteni.” Ennek érdekében olyan megfelelően előkészített környezetet és eszközkészletet biztosítunk számukra, amelyben a gyermekek a saját érdeklődésüknek megfelelően tevékenykedhetnek, miközben fejlődnek képességeik, kibontakozhat személyiségük. Mindig építünk a gyermekek aktuális érdeklődésére, fejlettségi szintjükre, egyéni jellemzőikre, hogy minden gyermek a saját maga tempójában, önmagához képest fejlődjön. Nevelésünket Montessori-személetben folytatjuk, ami nem merül ki a Montessori-jellegű eszközök használatában, hanem áthatja a mindennapjainkat is. Támogatjuk a gyermekek önállósodását, biztatjuk őket, hogy amit el tudnak végezni, azt tegyék meg maguk, miközben mi mellettük állunk, így követjük a „Segíts, hogy magam csinálhassam!”-szemléletet. Emellett gyakran és szívesen bevonódnak a gyermekek a hétköznapi „házimunkákba” is, hiszen már ebben az életszakaszban is szeretik utánozni a felnőttektől látottakat. A gyermekek ezeket a tevékenységeket nem munkaként, hanem játékként fogják fel, ami által persze rengeteget tanulhatnak. Gyakran segítenek a porszívózásban, a konyha rendezésében, sepregetésben, vagy éppen nagy lelkesedéssel állnak be a kerti munkák végzésébe is.

  • Egészséges táplálkozás, házias ízek

Odafigyelünk arra, hogy a gyermekek sok vitaminhoz és egészséges ételekhez jussanak, ennek érdekében fontosnak tartjuk a napi gyümölcsfogyasztást és a rendszeres folyadék utánpótlását. Reggelire rendszeresen sütünk, főzünk, lehetőség szerint a gyermekekkel együtt (pl. kalács és cipógyúrás, pogácsaszaggatás). Étrendünk kialakításánál változatosan állítjuk össze az ételeket pl. burgur, köles, kuszkusz, saját készítésű pékáruk. Étel érzékeny gyermekeknél is odafigyelünk az érzékenységükre. Ebédre minden nap kínálunk levest is a főétel előtt, illetve változatos, otthonihoz hasonló ízeket biztosítunk számukra.

  • Mindennapi mesélés

Napközben gyakran verselünk, éneklünk, zenélünk, mondókázunk, de emellett helyet kapott a napirendünkben a napi szinten történő mesélés fejből és könyvből egyaránt. Széles, alaposan válogatott könyv-választékkal rendelkezünk, amit a könyvtárból kölcsönzött könyvekkel bővítünk. A gyermekek napközben is nézegethetik a könyvek jelentős részét, amiből igény szerint napközben is gyakran olvasgatunk, mondókázunk. Ezen tevékenységek segítik a szókincs bővülését, a tiszta beszéd és a beszédfegyelem kialakulását, fokozzák a beszédkedvet, illetve segítik a gyermekeket a környező világ megismerésében, az abban való eligazodásban.

  • Sok-sok szabadban töltött idő

A gyermek idegrendszerének optimális fejlődése érdekében szüksége van mind a mozgásra, mind a levegőzésre, így az időjárástól függően minden nap igyekszünk minél több időt a szabadban tölteni, odafigyelve a megfelelő öltözékre. A friss levegőn való tartózkodás edzi a testet, segíti az egészség fenntartását és a betegségek megelőzését. Heti rendszerességgel járunk nagyokat sétálni a környéken, illetve gyakran járunk ki a közelben lévő füves sportpályára szaladgálni, labdázni, játszani.

 

Bölcsödénk
  • Változatos mozgásos tevékenységek

Változatos eszközökkel és a gyermekek önálló, szabad mozgásának biztosításával tesszük lehetővé, hogy a mindennapi mozgás örömet jelentsen a gyermekek számára.  Ennek megvalósításához mozgásra inspiráló, esztétikus eszközöket helyezünk el a csoportszobában és az udvaron is. Kedvenc játékaink a szivárványhinta, a Pikler-háromszög, a bilibo, a taposó ösvény, a csepphinta illetve természetesen a kismotorok, futóbiciklik is a kedvencek között szerepelnek. Nyáron sokszor pancsolunk a kismedencében, vagy mezítlábazunk az udvaron, a homokban. Télen udvari havas játékokat játszunk, szánkózunk, hóembert építünk, megtapasztaljuk a havat és a jeget. Megismerjük a világot.

 

Csaladbarat munkahely 2020
Csaladbarat munkahely 2020
Nemzeti Együttműködési alap